Je bekijkt nu Schepping en evolutietheorie, kan dat misschien ook samengaan?

Schepping en evolutie, goeie combi?

God schiep de wereld in zes dagen. Dat staat in de Bijbel. Maar wetenschappers zeggen dat het heelal en alles wat erin zit in de loop van 13,8 miljard jaar uit het niets is ontstaan – zonder tussenkomst van God. Sluiten die twee visies elkaar uit, of kun je ze misschien toch combineren?

Steeds ouder
Tot de tijd van de Verlichting geloofden de meeste wetenschappers dat de aarde en het heelal zo’n 6000 jaar oud waren. Maar toen kwam het ‘naturalisme’ op, een filosofische gedachtestroming die stelt dat je alles moet kunnen verklaren met natuurlijke processen – zonder wonderen dus. Langzaam maar zeker werd de aarde steeds ouder. Tienduizenden, honderdduizenden, miljoenen, miljarden jaren. Daar moet je iets mee, als kerk.

Combineren een optie?
Er zijn allerlei theorieën bedacht om Bijbel met een oude aarde en evolutie te kunnen combineren. Misschien waren de scheppingsdagen wel geen letterlijke dagen, en duurden ze miljoenen jaren? Sprak God wellicht in een versimpelde, begrijpelijke taal? Of misschien moet je Genesis helemaal niet letterlijk lezen, maar is het meer een gedicht, of een lied? Het heeft immers een terugkerend refrein. Dan moet je dus toch naar de wetenschap kijken om te ontdekken hoe het met de geschiedenis van de aarde zit.

Geen twijfel
Om maar even bij de Bijbel te beginnen: je hoeft er niet aan te twijfelen dat de scheppingsdagen in Genesis als gewone dagen zijn bedoeld. Het Hebreeuwse taalgebruik laat zien dat het hier om letterlijke dagen moet gaan. Ook blijkt uit de structuur van het Hebreeuws dat Genesis géén poëzie is, maar een ‘historisch narratief’, geschiedenis in verhaalvorm. Bovendien wordt de zesdaagse schepping op andere plekken in de Bijbel bevestigd.

Een hele belangrijke is Exodus 20:11 (jup, het hoofdstuk van de tien geboden). God zegt dat de Israëlieten zes dagen mogen werken en één dag rust moeten houden, omdat Hij in zes dagen de wereld heeft gemaakt en op de zevende dag rustte. Dat we nu nog steeds een zevendaagse week hebben kun je dus helemaal terugvoeren op de schepping!

Dat God Zelf zegt dat Hij de wereld in zes dagen heeft gemaakt, sluit ook uit dat Hij een oerknal of evolutieproces heeft gebruikt. Er zijn genoeg boekjes die evolutie aan (jonge) kinderen uitleggen. Als de vroege Israëlieten een zesdaagse schepping konden begrijpen, konden ze ook een evolutieproces begrijpen. Bovendien past evolutie, waarbij de slechtst aangepaste dieren en soorten sterven, helemaal niet bij het karakter van de levende God. 

Bijbels totaalplaatje klopt
Wat opvalt bij al deze pogingen om evolutie en miljoenen jaren met de Bijbel te combineren, is dat het altijd de Bijbel is die moet worden aangepast aan de ‘wetenschappelijke’ (eigenlijk dus: naturalistische) inzichten. Maar dat is niet hoe het zou moeten werken! De Bijbel is immers het Woord van God, dus moet je juist de wetenschap aanpassen en laten beginnen bij de Bijbel, niet andersom. Doe je dat, dan passen alle feiten ineens een heel stuk beter in het totaalplaatje. Want dat evolutiemodel, dat rammelt (na meer dan 150 jaar wetenschappelijk onderzoek) nog steeds aan alle kanten, maar de Bijbel, en bovenal de God die daarvan de Auteur is, is een stevig fundament.

Gert-Jan van Heugten

Bolleboos die het liefst op blote voeten loopt. Weet alles over schepping, zondvloed en dino's. Heb je een vraag die je Gert-Jan wil stellen? Mail gertjanvanheugten@heartbeatnederland.nl